Brev:
Opstart på overgangskost
3. februar 2022
Alder:
6 mdr.
Opstart på overgangskost
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig med vores søn ift hans søvn, overgangskost og amning. Mange tak for dit fine og yderst brugbare svar.
Nu er der imidlertid dukket lidt flere spørgsmål op, som handler om overgangskosten. Der skal ikke være nogen tvivl om, at jeg føler lidt pres for at det skal gå hurtigt fremad, da vi er startet sent. Han var lidt over 5,5 md. Jeg har fået opfattelsen, at når han er så gammel, så skal man gå rimelig hurtigt frem.
Han er nu oppe på tre måltider dagligt. Efter knapt 3 uger med mad.
Jeg er begyndt at lægge et stykke frugt eller fx agurk foran ham. Han viser det ingen interesse overhovedet ift at sidde med det i hånden. Jeg har prøvet at give ham det i hånden, men så laver han grimasser og smider det igen. Hvis det blot ligger foran ham viser han det ingen interesse overhovedet. Jeg kan få lov til at give ham fx appelsinbåden op til munden og så sidder han og sutter på den, men jeg holder den.
Er der noget jeg kan gøre anderledes?
Noget andet er ift når jeg mader ham. Her er det ikke altid han åbner munden. Han drejer dog ikke hovedet til siden og virker heller ikke utilfreds. Hvis jeg stikker skeen helt hen på hans læber og han her åbner munden bare lidt, så jeg kan få skeen derind. Er det så okay at skubbe skeen derind?
Jeg har oplevet at når han først har fået det i munden og kan lide smagen, så vil han gerne have mere bagefter. Han skubber heller ikke maden ud igen. Jeg er dog bange for at det ikke er helt nok på hans præmisser? (Ja/nej - til maden).
Det samme kan være tilfældet med vand af kop.
En anden ting er, at efter vi er startet på mad, så synes jeg han lider meget af mavekneb om natten, hvor han vågner og græder/klager sig og ligger og presser. Man kan mærke han spiler maven ud. Efter lang tids forsøgen kan der så komme en prut.
Det er nok værd at nævne, at han som ammebarn havde sjælden afføring, der gik ofte 15-16 dage i mellem og i det “værste” tilfælde gik der 3 uger. Nu efter opstarten på overgangskost har han måske afføring engang hver 3. dag. Det er mindre “portioner” men synes umiddelbart ikke affæringen virker hård, selvom det er noget mere fast i konsistensen end da han kun blev ammet.
Han har stort set heller aldrig gylpet, så han holder godt på maden ;)
Af samme grund forsøger jeg med en masse frugtmos/sveskemos (ikke banan).
Hvad skal jeg gøre her ift maden? Er det bare at fortsætte og så lærer maven at håndtere det med luften eller?
På forhånd tak :)